Lördags abs

Veckorna springer verkligen förbi just nu, har en hel del att fixa och göra så dagarna bara rinner iväg. Ikväll är det exempelvis avslutning med fotbollen och inför det har jag fixat och trixat lite i veckan och ska faktiskt strax börja göra mig iordning eftersom jag ska vara där lite innan och förbereda det sista. 
 
Har varit iväg till gymmet och kört ett träningspass. Fokus mage var det idag, men även en del kondition för att varva upp det hela. Hatkärlek till att när klockan ringer efter sista omgången bara lägga sig ner och andas i några sekunder. Oho det tar på krafterna att jobba bålstyrka, men känner att jag blivit starkare. En övning som jag haft riktigt svårt för är benlyft med höftlyft på bänk, men jag orkar fler och fler i rad och blir inte lika trött i ryggen som tidigare. 
Ligg på en bänk och greppa tag ovanför huvudet, ha raka ben (jag orkade inte riktigt det, upplevde det som jag hade väldigt raka ben, men fotade också efter att jag kört igenom hela träningspasset). 
Lyft benen och höften upp mot taket fortfarande raka och med kontroll.
Sänk sedan ner kontrollerat och vänd upp igen när du kommer i startposition. 
 
Alltid roligt när man känner att träningen ger resultat. Jag har verkligen hittat en kärlek för bålträning just nu, kanske just för att jag känner att jag blir starkare och det är alltid motiverande att träna sådant som man blir bättre på och ger resultat :) 
 
Vad ska ni ha för er idag? Träna, ta det lugnt eller ska ni kanske också iväg på någon festlighet? Dela med er! 
 
En kommentar
publicerat i Träning
Taggar: bålstyrka, bålträning, core träning, fotbollsavslutning, mage, rolig träning

Lördagssvett

Phu det blev ett svettigt träningspass idag. Jag brukar köra tre högintensiva träningspass i veckan fördelat på måndag, onsdag och fredag, men igår när jag vaknade så kände jag mig inte alls pepp på högintensivt. Så jag körde ett lugnare pass med fokus på bål och axlar med inslag av hopprep för att få lite flås vilket kändes riktigt bra. Dock innebar det att dagens pass blev ett högintensivt och hur gick det då? 
 
Jo det blev ett riktigt bra träningspass, förutom lite kramp i hålfoten som störde lite, men fick några positiva indikationer på min form just nu. Jag trodde aldrig att jag skulle kunna öka tempot i omgång två då det kändes som jag nästan kört lite för hårt och kört mig själv in i mjölksyreväggen, men min återhämtning har blivit riktigt bra så 1 minuts vila och jag lyckades inte bara ta mig igenom andra halvan utan även öka. Fick fram tävlingsskallen i mig och lyckades pressa ut det där lilla sista och den känslan är skön efter ett träningspass, ibalnd är det riktigt bra att ha en tävlingsinstinkt det är en bra drivkraft när man vill ta ut sig. 
 
Det var väldigt lugnt på gymmet idag så passade på att fota en riktigt bra och rolig övning som jag körde idag. Ni vet ju att jag älskar hopp av olika slag. Denna brukar jag köra några av innan start vid fotbollsmatcher bara för att väcka kroppen till liv för att få upp explosiviteten, men då gör jag några få endast. Ett upphopp med knäuppdrag, en övning som får både flåset och benmusklerna att jobba om man gör flera i rad. Körde ett benpass med konditionsinslag lördagen till ära, svettigaste passen!
Att tänka på är att få med armarna i en pendling för att få till höjd.
Tryck därefter ifrån och dra armarna först bak för att sedan pendla upp
 Dra upp knäna till armbågarna samtidigt som du försöker hoppa så högt du kan
 Därefter är det bara att försöka landa mjukt och landa på främre foten och dämpa med hälarna. Jag körde 15 stycken i rad. 
 
Ser ju lite rolig och spänd ut, var riktigt trött då jag tog kort efter att jag tränat klart, får jobba på det där med att se obekymrad och avspänd ut när jag hoppar ;) Har ni tränat något roligt idag eller i veckan? Jag känner mig ritkigt nöjd med veckans träning tre högintensiva pass och ett löppass på löpbandet följt av rörlighetsträning samt gårdagens lugnare träningspass. 
0 kommentarer
publicerat i Träning
Taggar: benträning, hopp, hoppträning, härlig träning, högintensiv träning, kondition, lördagsträning, träning
Visa fler inlägg