Bästa tipsen mot vårtrötthet

Som jag nämnt tidigare så har jag slagits av den där vårtröttheten, vissa år har den helt slagit ut mig och mer blivit en vårdepression än vårtrötthet. Jag gillar inte våren och det är tabu i landet Sverige, du måste älska våren för det är sol, värmen kommer tillbaka och man blir piggare det är i alla fall vad alla säger till mig. Jag känner inte alls så, jag blir trött, grinig och tappar motivationen till det mesta, förr förstod jag inte att det var vårtrötthet och då var det än mer frustrerande eftersom all energi och glädje bara försvann spårlöst utan förklaring, nu vet jag vad det beror på och kan motverka och hjälpa kroppen tillbaka. Men vad är vårtrötthet och vad kan man göra åt det? 
 
Vårtrötthet drabbar ca 1 miljon svenskar varje vår. Vårljuset skapar en obalans i hormonerna då solljuset får oss att utsöndra mindre av hormonet melatonin som är ett sömnhormon. Kroppen kan anpassa sig efter olika förutsättningar och strävar alltid efter en hormonbalans. Blir hormonutsöndringen rubbad är det inte alltid vår biologiska klocka hinner med i förändringen och det kan ta tid för kroppen att återställa balansen, en obalans tar energi och lämnar spår av trötthet. Symptom på vårtrötthet är mer än bara trötthet/orkeslöshet, det kan även visa sig i nedstämdhet, koncentrationssvårigheter och ökat sötsug. Och även om det känns som du bara vill sova hela dagen, så kommer inte en extra lång sovmorgon få dig piggare, tyvärr, jag vet, det är precis det enda du vill, sova. 
 
Vad kan hjälpa mot denna trista känsla, som blir ännu jobbigare av att "alla" andra verkar så otroligt pigga och pepp på våren?
 
Solljus
Men va? Solljuset är ju det som får oss trötta och jag vet att det inte alls känns motiverande att röra på sig, du vill bara sova och ta det lugnt. Solljuset hjälper kroppens biologiska klocka att ställa om sig och få hormonerna i balans. Så ut i solen så mycket som det går, ta en morgonpromenad och starta dagen med lite solljus eller cykla till jobbet istället för bilen för att få ljus. Försök även ta en liten tur ut på lunchen om du har ett jobb där du vistas inomhus och försök även ta vara på kvällens ljus. Jag vet att du vill sova, men ta solstolen, kanske en filt och lägg/sätt dig och ta det lugnt utomhus på helgen och lapa sol. Vad vet jag försök bara komma ut så mycket det bara går även om det tar emot. 
Motinera och träna, helst utomhus 
Aktivitet och motion hjälper kroppens hormoner att komma i balans men det utsöndrar även endorfiner, kroppens eget lyckopiller. Endorfinerna kommer ge dig en "må bra" känsla och positiva känslor är viktigt när nedstämdheten och tröttheten gör sig påmind. Träning utomhus ger dig dessutom solljus vilket är en bra kombo och precis vad du behöver.
Ät hälsosamt och sov regelbundet
Se till att ha tydliga rutiner, sov på regelbundna tider så kroppen får sin sömn. Det hjälper din biologiska klocka att hitta tillbaka till balansen, så rutiner är A och O. Oregelbunden sömn kan även leda till hormonrubbningar bland annat i kortisolutsöndringen vilket kan leda till högt blodtryck och nedsatt immunförsvar. Vilket du vill undvika när du redan är trött och nedstämd. En varierad och hälsosam mat hjälper kroppen att få balans i hormonutsöndringen genom att du ger kroppen alla vitaminer och mineraler som behövs för harmoni i kroppen. 
Var snäll mot dig själv
Viktigaste av allt, acceptera att du är vårtrött, acceptera att du just nu inte har den energi du brukar ha och var inte för hård mot dig själv. Det sämsta du kan göra är att stressa upp dig, då hamnar du in en ond cirkel och kan lättare få en vårdepression. Så ta hand om dig, berätta för människor runt dig att du är vårtrött och kanske behöver någon som tar med dig ut på en promenad så den blir av. Lägg bort prestigen och kom ihåg att du är inte ensam, även om det känns som att "alla andra är så glada och pigga" så är vi många andra som också blivit trötta. 

Mage mage mage

Min påskhelg bestod av promenader runt Runnsjön, några besök på gymmet, häng med syster i hennes nya lägenhet, god mat i mängder, ta det lugnt med filmtittande och datorspelande. Så skönt att bara koppla av och inte göra så mycket.
 
Det blev en hel del magträning också, vilket resulterade i en del träningsvärk. Jag var ju bara tvungen att köra lite mage när det fanns en smile som bjöd in mig till det på lördagen. På måndagen så stod mitt mage/rygg pass på schemat och det var ju inte fel det heller. Även en del handstående träning blev det i måndags, väldigt jobbigt att avsluta med efter att jag kört mage/rygg, men då är det bara att bita i. Det resulterade i ett blåmärke då jag slog över men också i 14 sekunders handstående (Marko räknade så att jag skulle utmana mig själv).
 
Såg att jag misslyckades med min Gif i söndags, sista bilden i det inlägget skulle vara en gif med hela släng bollen i studsmattan bilderna, men det verkar inte ha fungerat att lägga in den i inlägget... Så ni får helt enkelt titta på bildserien för sig och tänka er min rörelse ;) Måste säga att jag gillar ljuset på det där gymmet, även om det är källarlokal så är det bättre ljus än inne på ÖKK eftersom det finns några fönster som släpper in lite ljus och lite lättare att ta bilder som inte ser allt för dystra ut ;) 
Blir lite ytlig och stolt över mina ryggmuskler, ibland så glömmer jag bort att jag faktiskt är ganska tränad och att det gömmer sig lite muskler som spänner till sig när jag gör vissa rörelser. Även om det är några år sen jag vägde 80 kg så är inte alltid hjärnan med på att jag faktsiskt gått ner i vikt och byggt en hel del muskler sen dess. 

Jobbeli jobb

Om ni undrar varför jag är så inaktiv här är det för att jag dels är vårtrött som jag skrev om här och inte riktigt har energi som vanligt, känns dock som påskhelgen gjorde mig gott. Sen har jag även en del jobb och just nu håller på att förbereda mig för lite föreläsningar och då läser, pratar för mig själv, summerar och helt enkelt försöker få ihop riktigt inspirerande föreläsningar och lagt väldigt mycket fokus där. Första föreläsningen som jag nu håller på att försöka få ihop så att jag ska kunna prata som rinnande vatten med så lite anteckningar som möjligt är nästa torsdag så det är bara att nöta på. Börjar få ihop en röd tråd i det hela, jag är lite kontrollfreak när det kommer till föreläsningar, jag vill ha 100% kontroll och förberedelse när jag ska stå och prata inför folk för annars kan jag inte slappna av och göra ett bra jobb. Det värsta jag vet med föreläsningar om jag är publik är oförberedda och osäkra talare som pratar innantill ett manus och kommer bort sig i sina anteckningar, då får jag panik, så en sådan föreläsare vill jag verkligen inte vara och då gäller det att förbereda sig. Rubriken på föreläsningen är "Inspirationsföreläsning för en hälsosam vardag" men berättar mer om det någon annan dag. 
 
Nu ska jag återgå till mina förberedelser. 
 
Visa fler inlägg