Nybörjartips på gymmet

Tänkt ta tag i styrketräningen på gymmet nu efter semestern? Nervös, osäker eller fundersam på vad du ska göra och ha med dig? Lugn här kommer tipsen som du behöver och sen kan du kila dit och känna dig som hemma. 
 
Vad behöver man för att träna på gym? 
- Inomhusskor, du får inte använda utomhusskor på gymmet grus och smuts förstör maskinerna och smutsar dessutom ner. 
- Vattenflaska, viktigt att återställa vätskebalansen under träningen och det är väldigt irriterande när man börjar bli torr i halsen och inte har något vatten. 
- Träningskläder, bekväma kläder som du kan röra dig fritt i. Jag tränade i shorts och t-shirt första åren för det var vad jag var van vid att träna fotboll med, bry dig inte om vad andra tycker utan ta det som du vill träna i. I USA såg jag flera som tränade i jeans, även om jag själv inte skulle välja jeans så tycker jag det är helt rätt att välja något man är bekväm i.
- Hänglås, de flesta gym idag har skåp du kan låsa in dina saker i, men du får själv stå för hänglåset. 
- Hårsnodd (om du har långt hår) jag klarar i alla fall inte av att träna med utsläppt hår. 
 
Övrigt som kan vara bra att ha:
- Gymväska packad och klar, jag har nästan alltid en packad träningsväska hemma med vattenflaska,hårborste, shampoo, balsam, hänglås, gymskor och hårsnoddar på så vis behöver jag inte leta upp och packa allt varje gång. Det enda som behöver läggas i är handduk och ett ombyte om jag ska duscha på gymmet.
- Gymhandskar, om du har lätt att få blåsor och vill slippa förhårdnader så är gymhandskar att rekommendera, det är även bra om du har handsvett då det hjälper till att ge bättre grepp. 
- Ett lättare snack, direkt efter träning eller påväg hem från träningen kan det ibland behövas fylla på med energi.
 
Att tänka på som nybörjare
 
Våga fråga om hjälp - Vi har alla varit nybörjare någon gång, jag är för ett mer öppet gymklimat där man vågar prata med varandra och fråga. Det kan kännas läskigt och lite pinsamt, men eftersom vi alla varit nybörjare så har jag alltid mötts av vänlighet och pepp när jag frågat om hjälp. Om inte annat så fråga personalen om du tänar på ett bemannat gym, personalen hjälper gärna till, när jag jobbade i reception på gym var det skönt att få frågor för då fick man en paus i städandet ;) 
 
Bestäm övningar innan - I början när jag började träna med fria vikter tittade jag på filmer på youtube och sökte bilder på övningar att köra på gymmet. Det var skönt att veta exakt vad jag skulle göra och jag behövde inte känna mig så vilsen. När jag kände mig vilsen och som en person som inte hade koll blev jag obekväm och ville bara gå hem. Så skriv ner några övningar som du känner dig trygg med eller vill testa på så får du ett bättre flyt under träningspasset. Då när jag började hade jag ingen smartphone, men idag kan det vara perfekt att ha flikar redo med klipp på övningar så kan man titta för att ha färskt i minne hur övningen ska utföras. 
 
Värm upp - Många skippar uppvärmningen eller tror att denna alltid behöver ske på en konditionsmaskin. Jag börjar nästan alla övningar (absolut alla övningar i början på passet) med att köra lättare vikter och fler repetiotioner för att få in rörelsebanan men också värma upp och förbereda musklerna. Idag pratar man ofta om förberedelseträning istället för uppvärmning. Förberedelseträning innebär att man förbereder kroppen och att det ska vara så likt rörelsen som ska utföras för att kroppen ska kunna anpassa sig. Du minskar skaderisken och får dessutom ut mer av övningen.
 
Var noga med tekniken - Första tiden handlar det mycket om att lära sig rörelsemönster för att kunna utnyttja maximal kraft i musklerna. Så var noga med tekniken, se över vilken muskel övningen tränar och fokusera på att hitta kontkat och att det känns i den muskeln. Muskelminnet är faschinerande och lär vi oss rätt teknik från början kommer du klara dig bättre från skador och felbelastningar när du börjar lasta på vikt.
 
Generellt tjejer våga lyfta tyngre och killar lyft vikter ni kan hantera - Jag ser många tjejer som lyfter alldeles för lätta vikter, det ska vara en utmaning att träna, våga testa lite tyngre vikter för du kommer inte bli stor och bitig av att lyfta 10 kg istället för 4 kg vikterna. I många styrkeövningar kan för lätta vikter gör att tekniken kan bli fel eller "haffsig" så testa dig fram och var inte rädd för att vara tvungen att sänka vikt om du råkat ta för tungt. Killar kan generellt lugna sig lite med vikterna, om du inte kan lyfta tillbaka vikterna med kontroll utan måste slänga/tappa ner vikterna i golvet är det för tungt, vi alla har varit nybörjare, ingen förväntar sig att en nybörjare ska ta 40 kg i hantelpress.Vill du lära dig rätt teknik behöver du även kunna hantera vikten, ser många som inte jobbar i full rörelsebana bland yngre killar för det är för tunga vikter så bänkpressen är knappt halvvägs ner till bröstet bland annat.  
 
Ha tålamod - Rom byggdes inte på en dag, ja jag vet det är ett tråkigt uttryck men det finns inga quick fix utan tålamod kommer ge dig starkare muskler. Så våga utmana dig, våga fortsätta och våga ta för dig på gymmet så kommer resultaten. 
 
 
 
Har du några tips som du tycker att jag missat? Dela med dig! 

Vemodigt avslut

Ibland måste man välja, göra val som kanske inte helt och hållet är roliga, men allt har sin tid och sin plats och stängs en dörr öppnas en annan eller flera som jag brukar tänka ;) Det här beslutet har växt fram under ett tag och det känns som det rätta även om det tar emot lite. 
 
Jag har nämligen valt att lägga fotbollsskorna på hyllan både i spelar och tränarroll just nu. Så min sista match är spelad och spelarmässigt känner jag väl att jag gjort mitt, jag har inte alls varit bra denna säsong. Men varför inte heller tränare? Det handlar om prioriteringar och tid, jag har svårt att få min tid att räcka till, jag har kännt mig väldigt stressad senaste året med att få tid till mitt företag och fotbollen och varit väldigt splittrad. Jag känner att jag inte kan vara en så närvarande tränare som jag vill vara så därför tar jag en paus och fokuserar på mitt företag ett tag. Tre säsonger har jag gjort som fystränare och assisterande hittills, ett år i utvecklingstruppen och två i a-truppen, otroligt lärorika, roliga och utmanande, men nu blir det fokus på andra tränarroller ett tag. Jag älskar fotboll och det mesta runt om, det har varit en del av mitt liv sen jag var 5-6 år (litet avbrott när jag var 10-12) så det kommer vara tomt utan. Fotbollen har så länge varit en stor del av min livsstil.
 Lite glada stunder från årets säsong
 
För det är en livsstil att syssla med idrott och nu kommer jag få otroligt mycket tid till övers, det tar mycket tid att spela fotboll och ännu mer att vara tränare. Så det ska bli spännande att leva ett liv utan fotbollen och det kommer också ge mig möjligheten att göra lite annat som jag inte tidigare kunnat göra. Det är väl lite den begränsningen att vara så uppbunden stora delar av året och i princip varje helg som varit det svåra att kombinera med det jag vill göra med mitt eget företag. Så en dörr stängs och andra öppnas, så är det med livet och jag är otroligt glad för mina fem år i Sturehov, varav tre är som tränare, men var sak har sin tid och nu får ny energi kliva in och ta över vilket jag också tror är bra, bra för spelarna att få nya energi, tankar och idéer. Efter sista matchen i lördags kände jag dock otroligt stor tomhet. Igår gjorde jag min sista träning eftersom jag åker bort på torsdag och det kändes bättre. Kändes bra att matchen inte var sista momentet, speciellt eftersom vi förlorade matchen, istället fick avslutet vara en lättsam, skrattig träning med lagkamraterna. Sen ska vi ju ha en festligare avslutning också, men igår slängde jag mina trasiga fotbollsskor i soptunnan. Det var en konstig känsla, så om jag får för mig att spela, så måste jag köpa nya skor ;) 
0 kommentarer
publicerat i Livsstil
Taggar: avslut, fotboll, fotbollstränare, fystränare, mot nya mål

Lite nytt med tryck

För ett tag sen beställde jag en hel hög med nya träningskläder och sedan var jag och lämnade in grejerna på tryck och idag var allt klart. Har liksom använt hela min träningsklädesgarderob som arbetskläder, men nu har jag köpt mig en hel drös med tröjor som är specifikt för att jobba i, kan hända att några klädesplagg kommer användas vid andra tillfällen också, men känns skönt att ha breddat garderobens innehåll och riktigt nöjd med trycket. Så peppad på att använda alla mina nya plagg, materiell lycka är att införskaffa nya träningskläder.
 
Cyklade som en tok för att hinna hämta kläderna innan fotbollsträningen och hade några få minuter till övers när jag kom hem så tog några kort när det fortfarande var ljust så att ni får se, (var ju tvungen att testa kläderna igen, nu när det är tryck på) några bilder blev väldigt suddiga, men här nedanför är några av mina nya plagg med tryck på :) 
Snygg vindjacka perfekt nu när det blir lite kyligare utomhus
Finns två av denna bekväma tröja som jag tänkt massera i
Samma modell men en annan färg, även denna tog jag flera likadana av
Kombinationen grått och rosa är bland det snyggare jag vet! 
 
Sen finns det två till tröjor, men bilderna var katastrof. Nu har jag börjat komma ner i varv och tänkte sova, har varit en lång dag, startade med träning på gymmet 05:30, så skönt att vara igång igen! 
 
0 kommentarer
publicerat i Livsstil
Taggar: arbetskläder, massör örebro, personlig tränare örebro, tryck
Visa fler inlägg