Bodypump

Jag testade på Bodypump idag på gymmet, jag såg förra veckan att det nu fanns ett sådant pass på mitt gym och när jag träffade Camilla i helgen så sa hon att det var ett jätte roligt pass, så nu när motivationen tröt så bokade jag in mig på passet för att se vad det har att erbjuda, visste inget om Bodypump innan i princip utom att det är ett pass med skivstång.
 
 
Det första jag kan säga är att det var kul, tiden gick otroligt snabbt jag fattade inte att passet redan var slut när vi började stretcha var tog dessa 60 minuter vägen? Plus att vi drog över tiden med 15 minuter.. haha Det andra jag kan säga är att jag har väldigt dålig muskeluthållighet. Bodypump ger inte några speciellt stora muskler, det ger uthålliga muskler, vilket är ganska logiskt när man kör ca 100 rep per muskelgrupp. Om man gör 20-30 eller mer rep per set så tränar man muskeluthålligthet och inte muskelstyrka! Skaderisken på ett bodypump pass är väldigt hög, vi var bara fyra stycken fem med ledaren idag så hon kunde verkligen instruera oss och korrigera tekniken på oss enskilt genom att fånga upp ens blick i spegeln när man gjorde fel, något jag kan tänka mig är svårt om man är många på ett pass. Plus att det är svårt att hinna med i takten med rätt teknik vilket jag tror gör att många riskerar att skada sig.
 
Jag började fundera på hur effektiv bodypump träning är och mina aningar besannades ganska snabbt. Det visar iaf att jag lärt mig något under min utbildning. Här kan ni läsa mer om forskning och Bodypump om ni är intresserade.
                           
Slutsatts jag kommer nog köra bodypump fler gånger bara för att det är kul med motivation, men det är inte någon träning som kommer synas på min kropp, jag kommer utveckla min muskeluthållighet vilket jag kommer ha använding utav i fotbollen då det gäller att vara stark i kroppen uthållighetsmässigt och styrkemässigt. Mitt råd är helt enkelt att kombinera er träning med någon annan form om ni endast kör Bodypump nu, plus att ni är noga med att inte ha för tunga vikter och var noga med tekniken, det är bättre att minska antalet rep och hålla tekniken så att inte skador uppstår! Ett annat tips är att snappa upp tekniken för att sedan köra på egen hand med fria vikter inne i gymmet, det kommer ge bättre och snabbare resultat och minska skaderisken. I will do that!
 
Är detta något som är intressant? Att jag utvärderar olika träningsformer/tekniker utifrån mina kunskaper och förklarar vad det är som tränas och varför? Säg till vad ni vill veta om träning och hälsa så ska jag skriva om det om jag kan något om ämnet vill säga ;)

Att hitta tid

Nu är jag inne i slutspurten på min delkurs tillämpad idrotsspsykologi vilket innebär att det är ganska mycket att göra just nu. Det har bidragit till ett pusslande med träning, skola och färdigställande av min examinationsuppgift plus allt som hör ett hushåll till även om det är litet så städar och lagar sig maten inte av sig själv. Hur gör man då för att hinna med allt och upprätthålla motivationen till att orka träna? Det är lätt att träningen är det som ryker eftersom tid till träning ofta är svårt att hitta. För att inte falla i den fällan har jag valt att bland annat köra pass denna vecka för att verkligen se till att jag får någon träning gjord. Därmed vet jag exakt när jag ska träna och det kan vara lättare att motivera sig till något som man anmält sig till när stressen kommer krypande.
 
                                                  
Om man inte tränar på gym så kan man se till att ha någon kompis att träna med och boka in tider och dagar för när träningen ska ske, vilket gör det svårare att smita undan. För även om jag älskar att träna och känner att jag mår väldigt bra utav det så får jag också dippar där det är lite jobbigare att motivera sig själv, men det gäller som jag sagt tidigare att ha en plan för hur problem som kan uppstå ska lösas.
 
Ett vanligt uttryck som är så sant så sant och kan vara bra att ha i bakhuvudet när tiden rinner iväg är:
Tid för träning är inget som man har, det är något som man tar sig. 

Newbody

Passar på att använda min blogg som lite reklam, jag säljer nämligen newbody just nu och om ni är intresserade av att göra en beställning (Katrineholm eller Örebro, det är dit jag kan leverera) så är det bara att hojta till. Vad är då newbody? Bara att titta i katalogen här och om det är något av intresse så hojta till. Vet av egen erfarenhet att det är bra kvalitet, har själv kvar strumpor som fortfarande är hela efter fyra år! Leverans sker innan jul så passa på att köpa en julklapp till far, mor, bror,syster, pojkvän eller flickvän!
Visa fler inlägg