Påminnelse

Glöm inte bort min tävling som pågår på min facebooksida. Det har ramlat in några riktigt bra nomineringar så det kommer bli tufft at utse en vinnare, men du vill väl inte missa chansen att vinna PT-timmar eller ett träningsschema med onlinecoaching. 
 
För att delta måste du gilla min facebooksida samt dela tävlingsinlägget. När du har gjort det lämnar du en kommentar på inlägget att du deltar med en motivering till varför just du ska vinna 😃 En vinnare utses den 1 December. Perfekt tidig julklapp till dig själv!
 
 
0 kommentarer
publicerat i Livsstil
Taggar: facebook, facebooksida, reach your goal, tävling, vinn PT-timmar

Mina 5 bästa tips för träningsmotivation

Tänkte dela med mig av mina fem bästa tips för att upprätthålla träningsmotivationen. Det är lätt att få en dipp i träningsmotivationen speciellt nu när det är stundande jul med alla måsten och mörkret som gjort inträde och då är det bra att ha några knep för att hålla uppe motivationen för att ta sig iväg och träna. 
 
1. Variera träningen och träna något som du tycker är roligt! Det finns så otroligt många olika träningsformer och så det gäller bara att våga ge sig på att testa ifall du inte hittat det du tycker är kul ännu. Alla tycker inte om att springa, alla tycker inte om att lyfta vikter på gym, alla gillar inte gruppträning därför måste vi testa oss fram. Träning är så mycket lättare att motivera sig till när du tycker att det är roligt. Så ut och testa, kanske är fäktning, boxning eller simning din grej! Länge var det fotbollen som var min absoluta drivkraft, gym eller löpning var inte alls något som var kul eller motiverande då för mig, så bara för att något inte var kul för 10 år sen så betyder det inte att du kommer tycka likadant idag. Gå utanför din komfortzon!
 
2. Träna direkt på morgonen! Det här är ett av mina bästa tips som jag tipsat om flera gånger tidigare. Speciellt nu när det är mörkt ute. Då kan det vara riktigt jobbigt att ta sig iväg efter jobbet/skolan och träna. Dock så ångrar man ju aldrig ett träningspass, så kliv upp på morgonen ge dig iväg och träna innan du hinner hitta på ursäkter. Placera gärna klockan en bit ifrån sängen så du inte kan frestas av att snooza eller råka somna om. Träningen kommer ge dig extra energi plus att du kan använda tiden efter jobb/skola till massa annat :)
 
3. Ha ett mål med träning. Detta är en bra motivationsfaktor, ofta tränar vi utan specifika mål, typ som jag gjort senaste tiden. Jag har dock kommit till ett stadie där jag insett och känner av de stora fördelarna av träning så jag ser ändå till att träna av ren rutin för jag vet hur bra det är för mig. Men jag älskar när träningen har ett specifikt mål, det är en drivkraft och något specifikt jag kan motivera mig med när träningen inte känns lika lockande som tv-soffan. Hur du sätter smarta mål kan du läsa om här och något jag verkligen rekommenderar. 
 
4. Hitta vad som motiverar dig! Jag älskar motivationsquotes, som ni kanske har kunnat lista ut om ni läst min blogg ett tag. Om jag inte riktigt har den där peppen för att riva av ett träningspass så tar jag och öppnar appen weheartit eller pinterest och söker inspiration och motivation från motivationquotes. Marko däremot peppas inte alls av sådana bilder och texter, han lyssnar på vissa låtar eller tittar på motiverande videoklipp. För några år sen läste jag några träningsbloggar för att bli motiverad. Så hitta vad som motiverar dig, för motivation är inte något som bara kommer som ett brev på posten, du måste lista ut vad som motiverar dig!
 
5. Köp nya träningskläder. Jag gillar inte överkonsumtion och är inte en person som uppmuntrar till att köpa på sig massa onödigt. Men kanske är det så att dina träningskläder är riktigt fula, gamla, slitna eller kanske har du som jag hade det en gång bara fotbollsträningskläder och vill ha gymkläder? Då kan nya träningskläder vara otroligt motiverande. Ett par snygga, sköna träningsskor som står i hyllan och ber om att användas eller ett härligt snyggt träningslinne som bara vill bli svettigt, vem kan motstå det? Så mitt sista tips är att inhandla nya träningskläder för att boosta motivationen. 
 
Här har ni ett annat inlägg där jag listar fem av mina favorit motivationsinlägg som jag skrivit under åren. 
 
Vill ni läsa ännu fler motivationstips så kan jag rekommendera att ni går in på Annas blogg eller Idas blogg
 
Har ni några bra tips att dela med er av? 

Inaktivitet dödar

Energi föder energi och inaktivitet dödar energi. Om jag blir inaktiv i några dagar så känner jag hur jag blir urholkad på energi, plötsligt lockar soffan mycket mer, jag får svårare att hitta något som motiverar mig och jag får plötsligt inga nya idéer och att ta en promenad känns plöstligt väldigt jobbigt. Känner ni igen er? 
 
Att vara aktiv föder ny energi. Då menar jag inte att göra hundra saker och stressa sig fram. Nej bara att vara aktiv, ha saker att göra, röra på sig, ha ett jobb, vardagsrörelse. Nu när jag masserar rätt mycket vissa dagar så känns det ganska väl i kroppen när jag kommer hem. Då lockar soffan så otroligt mycket, men kommer jag iväg till gymmet så kommer jag hem med ny energi och orkar fixa middag, packa om väskor och prata med Marko. Några kvällar har jag fallit för latheten och lagt mig i soffan och då har jag varken orkat laga middag eller gör något annat vettigt än att slö titta på tv och tillsist somna i soffan. Vissa moment blir så påtagliga hur stor skillnad aktivitet gör för energin. Ibland blir jag så blind för min egen vardag, jag glömmer bort hur det är att inte vara aktiv och förstår inte frågan "Hur orkar du vara så aktiv?"  vadå orkar, det är ju inte ens jobbigt eller speciellt mycket jag gör? Sen när jag själv hamnar där i inaktivitetsfällan så inser jag, ah det är så här jobbigt det är om du inte är aktiv. 
 
Inaktivitet är inte bara farligt för att det ger dig mindre energi. Det påverkar även kroppen rent fysiskt. Visste du att inaktivitet är på fjärdeplats bland vanligaste dödsorsaker i västvärlden? Alltså själva stillasittandet i sig, det som inte går att kompensera med en timme träning på kvällen. Så även om det känns som världens omöjlighet, så försök lyfta rumpan och ta en promenad efter jobbet om du inte känner för ett träningspass, försök ta små pauser under dagen där du rör på dig om du har ett stillasittande jobb. Jag lovar att det kommer ge dig ny energi till att orka med resten av dagens måsten och det kommer hålla dig friskare i längden. Lockar inte mörkret? Ett tips är att lyssna på en pod eller ljudbok, då har du något att fokusera på under tiden om du inte har någon sambo/kompis/familjemedlem att ta med som sällskap. Tidigare i höstas skrev jag ett inlägg med flera bra tips på hur du kan aktivera kroppen
 
Visa fler inlägg