Så lär du dig göra chins

Chins är något som jag drömt om att klara av hur länge som helst, men det är inte så himla lätt att få in tekniken och orka dra sig upp (för mig är chins när du har handflatorna från dig och pull-up när du har handflatorna mot dig.) För bara några veckor sen hängde jag i våran chinsstång och dinglade och sprattlade som en liten sprattelgubbe och hur mycket jag än tog i så hände ingenting! Så frustrerande och då känns det verkligen som att "Jag kommer ALDRIG kunna klara det här", men jag bestämde mig för att jag ska klara det envis som jag är och har tragglat på här hemma med min chinsstång. Nu kan jag göra två stycken i rad, för en vecka sen lyckades jag göra min första och för två veckor sen kunde jag knappt komma någonstans! Jag tänkte ge några tips på hur ni kan träna för att lyckas! Antingen kan du göra det på gymmet eller som mig köpa hem utrustning för att träna hemma. 
 
Det ena träningssättet som jag har använt mig utav är att träna med gummiband. Jag köpte mig ett gummiband på fitnessfestivalen, men det går att köpa från bland annat gymgrossisten eller i en sportbutik. Jag köpte ett med väldigt lite motstånd, ju tunnare gummiband ju tyngre blir det och eftersom jag vill kunna fortsätta ha nytta utav mitt gummiband så köpte jag ett smalt så jag inte blir "för stark" för att ha användning utav det, jag vill kunna fortsätta utmana mig själv, i början klarade jag göra två stycken med hjälp av gummibandet. 
1. Det här behöver du, en chinssång och ett gummiband
2. Knyt fast gummibandet i stången
3. Trä gummibandet runt ditt knä
4. Ta tag om stången med handflatorna från dig
5. Dra dig upp, gummibandet fjädrar till och hjälper dig att orka lyfta din kropp, ju bredare band desto mer hjälp får du. 
 
Efter ett tag klarade jag nästan att göra en chins, det blev den där lilla sista biten som jag inte klarade av så då gjorde jag negativa chins. Detta innebär att jag hoppade upp (utan gummiband) och höll emot och sänkte kroppen sakta. När jag kom ner så hoppade jag upp och höll emot igen. På så vis så tog det sen bara några dagar tills jag klarade att göra en chin-up. Hoppas denna lilla guide var till hjälp och lycka till med din träning! :)

I did it!

Nu springer jag runt på moln här hemma, jag tänkte ne nu ska jag få till det här med bild på chins och vet ni vad jag gör då? Jo jag lyckas klara av två i rad! Allt är på film och ni kan se det här nedanför. Nu jäklar börjar jag få in det här med chinsen, tänkte lägga upp en film senare på hur jag lärt mig och vad jag använt mig utav. Men just nu måste jag få adrenalinet att sjunka så jag kan tänka klart. Lycklig tjej som hoppar runt i lägenheten! Övning ger färdighet! 
 
 
 
2 kommentarer
publicerat i Träning
Taggar: chins, chinsstång, lycka, muskler, reach your goal, rolig träning, rygg, stark, teknik, träning, träningsblogg, övning ger färdighet

Fokus på tekniken

 Nu när gymmen är fulla av människor som vill komma igång med träningen så syns även en hel del teknikfel så jag tänkte ta upp några små grejer som kan göra stor skillnad i skadeförebyggande syfte och för att få ut så mycket som möjligt av träningen. Tänkte börja med position utav knävinkel. Vid alla benövningar så ska ditt knä peka åt samma håll som tårna men inte gå över tåspetsen utan i en 90 graders vinkel. 
Jag har försökt illustrera här ovanför på bilden hur knävinkeln ska se ut och hur det inte ska se ut. Knäskålen ska inte hamna framför tåspetsen och det gäller både vid utfallssteg, men även på knäböj. Om ni även tittar på ryggen så har är hållningen på bild ett rak, men på bild två lutar jag framåt. Samma sak händer om du lutar dig för mycket framåt vid knäböj speciellt om du har vikt som du inte orkar hålla upp. Vid knäböj är ett knep att försöka tänka sig att man ska sätta sig på en stol, tryck rumpan neråt och inte utåt bakåt. Om du känner dig tveksam på tekniken så kan du ställa dig med ryggen mot en vägg och stå i 90 graders knävinkel och träna in rörelsebanan genom att göra knäböj samtidigt som du har ryggen rak och hela tiden i kontakt mot väggen, låt ryggen glida mot väggen upp och ner och försök komma ihåg känslan i rörelsen. Anledningen till att du inte vill ha knäskålen framför tåspetsarna är för att belastningen blir väldigt hög på knät, genom att undvika denna typ av belastning minskar du risken för knäskador samtidigt som du lär märka att det bränner lite mer i framsida lår än tidigare ;) 
 
2 kommentarer
publicerat i Svar på frågor/Tips
Taggar: hållning, knäböj, knävinkel, reach your goal, styrketräning, teknik, teknikträning, tips, träning, träningsblogg, utfall, utfallssteg
Visa fler inlägg