Träning där du är, Del 6

Hög tid för en ny övning som du kan utföra där du är. I denna träningsserie så bjuder jag på övningar som du kan göra helt utan utrustning och som i princip inte kräver någon plats alls, så du kan helt enkelt göra övningarna precis där du är. Många övningar har varit bålfokuserade, detta finns det en baktanke på, eftersom dem flesta av oss lever ett relativt stillasittande liv (studerande, kontorsarbete osv.) så behöver vi träna upp bålmuskelaturen då den får väldigt lite aktivering när vi sitter ner. Även dagens övning är en bålövning, denna med lite träning även för axlarna. 
 
Dagens övning har jag själv gett namnet ryggdutt. Det är en övning som stärker ländryggen och som går ut på att gå ner och dutta ner fingrarna i backen. Fokus i denna övning är att tårna inte ska lyfta från backen, utan jobba upp bröstkorgen så högt från backen du kan utan att tårna vill smita iväg. Om det känns omöjligt med raka armar så dra in armarn närmare kroppen (tro mig, den ser mycket lättare ut än vad den är). 
Starta i mitten med raka armar, tårna i backen och lyft sedan bröstkorgen så högt du kan utan att tårna smiter iväg.
Förflytta överkroppen i sidled och sänk händerna ner i backen och "dutta" viktigt att du inte lägger ner kroppsvikten helt. 
 Lyft sedan tillbaka armarna till mitten, det brukar kännas lite i axlarna i detta läge. Gå ner och dutta i mittenläget och lyft sedan för att...
Vrida kroppen åt andra sidan, där du också sänker ner kroppen och duttar i. Genomför 12-16 dutt i tre set. Övningen kan du sedan utveckla med att hålla en lättare vikt i händerna som du duttar ner. Lycka till! 
 
Om du är intresserad av tidigare övningar som jag gått igenom så hittar du dessa här: 
 
0 kommentarer
publicerat i Träning
Taggar: core träning, enkel träning, hemma träning, tips på övningar, träning, övningar, övningar att göra utomhus

Assistans tack!

Go hard or Go home! Ett uttryck som jag inte riktigt gillar i alla aspekter, men det var orden som Marko beskrev min inställning till mina högintensiva träningspass och det stämmer nog ganska bra. Något som jag fick känna av efteråt, varför kan jag inte bara trappa upp lite lätt? Jag vet att jag ofta gnäller på träningsvärk, men ni förstår inte hur mycket träningsvärk jag faktiskt får. Speciellt när jag inte tränat på ett tag, phu vilken pärs det är. Det började redan på eftermiddagen på måndagen, kände hur sätesmusklerna började ömma och på kvällen föll jag ner på toastolen för musklerna i baksida och rumpa gjorde så ont, ni som haft träningsvärk ni vet vad jag menar ;) 
 
Under gårdagen gick jag som en tant, en riktigt skröpplig gammal tant, allt gjorde verkligen ont. Hade även spänningshuvudvärk och vet inte om det var att jag hade träningsvärk i nacken också eller om det var något helt annat. Hursom hade jag behövt assistans i allt jag gjorde, jobbigast var att ta på sig strumpor och skor, aj aj aj! Jag är hopplös när det kommer till träningsvärk, tack och lov har jag min peak ca 24 timmar efter träningspasset så även om jag går lite roligt idag också (i alla fall tills jag fått upp lite värme i musklerna) så känner jag idag att jag i alla fall kan röra mig utan plåga. Varför utsätter jag mig för det? För det är ju rätt gött att träna ändå och det är roligt att känna sig starkare och det är rätt skönt med träningsvärk (men inte när den är som nu, får helt enkelt inte ha 3 veckors pauser) för i slutändan så älskar jag ju träning och allt det för med sig! :)
 

Tankar under ett träningspass

Tillbaka till rutiner, lite lite hosta kvar, men sådant kan ju hänga kvar i evigheter, nu känner jag mig i alla fall inte längre förkyld så då var det bara att kicka igång med träningslivet. Småstartade ju i torsdags med fotbollsträning och sen legat lågt i helgen med endast promenader för att idag kicka igång på riktigt. 
 
Kl 05:15 ringde klockan, regnet öste ner ute och det var lika mörkt som mitt i vintern. Hur peppande låter detta? Som tur var hade vi förberett oss (Marko hängde också med) så kläderna låg framme och väskan var packad så det var bara att dra på sig och åka iväg (fick bli bil i detta ruskväder). Kände mig väl halvt peppad på ett högintensivt pass just där klockan 05:30 och mitt i passet när det började kännas som att mina ben skulle skaka sönder av mjölksyra så började jag fundera på varför jag friskförklarat mig själv så att det inte fanns någon ursäkt att utsätta sig för detta, men jag kan även säga att tankar som shit vad härligt att få svettas, jäklar vad skönt att träna också passerade mellan varven.
 
Efteråt däremot ja då var det bara positiva och härliga känslor, det är i princip omöjligt att ångra ett sådant där energigivande härligt träningspass som ger en sådan endorfinkick och får en att pressa alla sina gränser. För visst ville jag helst bara lägga mig ner eller skippa 10 repetiotioner av vissa övningar, men jag mosade på hela passet igenom och gav mig inte! 
Som jag älskar denna nöjd känsla!
 
Nu känner jag mig peppad inför en ny arbetsvecka som kickades igång i regn (dock duggregn) för lite utomhusträning med kund. Regnet gjorde mig inte ett dugg, för mådde så bra och kände mig så energifylld och visste ju även att eftermiddagen skulle spenderas i massagestudion och få tända ljus och mysa där. Älskar energin som träningen ger, känner mig som mig själv, haha ja jag hör hur jag låter, men hallå jag har inte tränat på nästan tre veckor! 
En kommentar
publicerat i Träning
Taggar: benträning, högintensiv träning, mjölksyra, morgonträning, träning
Visa fler inlägg