Erika tipsar

Tänkte köra igång en ny kategori här i bloggen. Erika tipsar, där jag tipsar om något litet eller stort som jag tycker är så bra och viktigt att jag vill dela med mig. Så först ut är ett motivationsknep. 
 
Brukar du känna för att dra iväg och träna, men så kommer det plötsligt en hel massa ursäkter. Ibland kan det vara svårt att avgöra om ursäkterna är riktiga eller bara dåliga anledningar till att skippa träningen från vår lata hjärna. Då vet jag ett smart tips för att hjälpa till i avgörandet om det är vettiga bortförklaringar eller inte. Skriv ner ursäkterna till varför du inte skulle träna, om det är en usel bortförklaring så kommer det även kännas löjligt att läsa och är det en bra ursäkt så kommer det kännas när du har det nerskrivet. Om det fortfarande känns lite osäkert så skriv ner fördelar och nackdelar med att träna eller inte. Genom att skriva ner tankarna blir det svårare att komma undan med dåliga bortförklaringar. Nerskrivna ord har en tendens att väga tyngre jämfört med tankar som vi endast behåller för oss själva. Genom att skriva ner tankarna gör vi dem verkliga och därför blir det lättare att upptäcka om det är en dålig ursäkt eller inte.  
 

Hitta motivationen

Känner du dig redo för en ny start, taggad på att ta tag i träning och kost eller bara något av det och tänker imorgon kör vi, måndag är en bra dag att starta det nya livet. Då kan det vara läge att titta över dina motivationsfaktorer, vad är ditt mål, varför vill du göra den här förändringen? Hitta din motivation, om du sitter och väntar på motivation kommer du få sitta ett tag. Motivation är något som vi själva skapar, det gäller att själv sätta sig och fundera på vad som kan motivera en tillräckligt till att göra en förändring. Det som är viktigt att tänka på vid val av motivations källa är att det finns inre och yttre motivation.
 
Inre motivation är något som du gör för dig själv, du vill börja träna för att lyckas bli snabbare på milen, slå dina tidigare gränser eller ändra på kosten för att en bättre kost kommer leda till ett piggare liv. Inre motivation är något som du väljer att göra för din egen skull. För att se dig själv utvecklas, må bättre eller bli starkare.
 
Yttre motivation är när du väljer att göra något för andras bekräftelse, pengar eller någon annan yttre belöning. Att vilja gå ner i vikt enbart för att få bekräftelse från andra är en yttre motivationskälla eller avstå godis för att få pengar är också ett exempel på yttre motivation. 
 
Inre motivationen är i längden en starkare motivationsfaktor. Inre motivation ger en djupare relation till hur och varför varje val som görs kan påverka en, dock kan en motgång bli tuff då det mer tar på självbilden jämfört med om motivationen är en yttre faktor. Yttre motivation kan därför användas som kompliment för att hela processen inte ska handla om inre processer och på så vis avlastar den mentala biten. En del individer motiveras i högre grad av yttre motivation och andra av inre motivation, så vid ditt val av motivationskälla så fundera på vad som motiverar dig mest och försöka hitta både inre och yttre motivation för att hjälpa dig nå ditt nya mål. 
 
Ett exempel kan vara att om inre motivationen är att bli starkare så kan en inre motivation vara att nå en specifik vikt och den yttre motivationen vara att när målet är uppnått så får individen köpa nya träningskläder. Hänger ni med, så nu är det bara att börja fundera på vad det är som motiverar just dig till att göra din förändring. 
 
0 kommentarer
publicerat i Motivation/Inspiration
Taggar: hälsa, livsstil, mot nya mål, motivation, motivational quotes, motivations quotes, träningsblogg, träningsmotivation

Lite planer inför hösten

Vet ni vad, jag som aldrig har varit något superfan av hösten ser verkligen fram emot den här hösten. Det väntar några riktigt roliga händelser typ som att jag ska åka till Kreta i början på oktober tillsammans med min mamma på en liten egen komponerad träningsresa och min syster kommer hem från USA efter över ett års äventyr, vem ser inte fram emot hösten då? Sen är jag riktigt taggad på mitt nya träningsprogram som jag knåpat ihop.Träningen har haft viss rutin men ändå varit ganska kravlös och gått mycket på känsla ett bra tag nu så ska bli riktigt kul med lite nya mål och utmaningar. Senaste två veckorna har det även blivit lite fotbollsträning, det är rolig konditionsträning, men jag hade glömt bort hur ont i kroppen man får, är det inte skavsår eller blåmärken efter stämplingar och närkamper så är det trötta och sega muskler. Idag kom jag knappt ur sängen då det blev 80 minuters match för min del igår, känns speciellt i ljumskar och vader idag men hela kroppen är helt slut! Inte van vid att springa intervaller i 80 minuter, har ju mest varit tabataintervaller senaste året ;) 
 
Foto: Louise Pålhed
 
Sen väntar en hel del annat roligt också, men kan ju inte avslöja allt roligt som jag ska göra på en gång så det tar vi en annan dag, helt klart är i alla fall att det ska bli så roligt att ha mer frihet att styra min vardag när jag inte måste anpassa den efter studierna. Hoppas att ni hänger med här på bloggen under hösten, nu kör vi igång! 
0 kommentarer
publicerat i Livsstil
Taggar: energi, fotboll, framtiden, höst, höstsol, resa, rolig träning, se fram emot, träning, träningsblogg, träningsplanering
Visa fler inlägg