Sommarrutiner

Med sommaren kommer nya rutiner, jag tror många har det som mig att det sker mer spontana händelser på vardagskvällarna och helgerna fylls med utflykter. Det kan vara svårt att bibehålla sina träningsrutiner under den här tiden och om jag ska vara ärlig så tycker jag det inte är så viktigt. Under resten av året har jag ett ganska strukturerat schema med gymbesök och konditionspass, men när värmen kommer och vänner börjar bli lediga så har jag svårt att motivera mig själv till att gå till gymmet 5-6 dagar i veckan för att träna. 
 
Därför ändrar jag om på sommrarna (gjorde exakt samma sak förra året och året innan det) nu tränar jag kanske 2-3-4 gånger i veckan på gym beroende på väder och lust och så tar jag sköna löpturer och intervallpass i naturen. Sen är jag mycket mer aktiv i vardagen på sommaren, betydligt fler promenader och cykelturer tas. När utflykter görs så strosar jag alltid runt och utforskar och rör på sig mer naturligt än i vardagen när måsten och studier styr min tid. Genom att låta kroppen återhämta sig och variera min träning så håller jag uppe min motivation till att träna. Träning ska vara roligt så vad passar bättre än att anpassa träningen efter övriga livet? Löpning är en träningsform som är så lätt att ta med sig när man är på resande fot, bara ett par löparskor och sköna kläder sen är det bara att utforska nya områden. Nu när vi har hattat runt lite i Juni på helgerna så har löparskorna fått hänga med vilket är underbart för jag blir piggare av att hålla igång. 
 
 
Bilder från förra sommaren som bjöd på mycket sol men även lite regn, mycket kondition med styrka där fokus låg på axlar och teknik i bänkpress. 
 
Träningen på gymmet blir för mig mer fokus på bibehålla muskler och nöta teknik istället för styrke utveckling. Eftersom jag inte tränar lika ofta så tränar jag den muskelgrupp jag känner för dagen för att träna och sen kompletterar jag min träning ibalnd hemma på vardagsrumsgolvet med lättare styrkeövningar som inte kräver någon utsrustning. Jag gillar variationen med att ha ett strikt schema som tar mig framåt (underhålla min målmedvetena sida) med att ha perioder där träningen får vara mer fri för att aldrig tappa glädjen med träningen. Det finns så otroligt mycket möjligheter med träning och det behöver inte ske inne på ett gym. Många städer har byggt upp utegym (finns flera stycken i Katrineholm och vet att det ska finnas några här i Örebro också) vilket är en perfekt för den som vill vara ute men ändå få styrketräning annas finns massor av bra trappor till trappintervaller eller varför inte ta en simtur (om man inte är som mig en badkruka) och simma några längder för att träna konditionen. Träning ska inte kännas som ett ont tvång utan det ska finnas glädje i träningen och det ska få en att må bra. På sommaren mår jag bäst av att släppa tyglarna fria och variera mer än vanligt. 
 
Hur ser era sommarrutiner ut gällande träning?

Två timmars promenad

Dagarna rullar på och mina kvällar är numera lediga från mitt uppdrag som tränare så jag har ännu mer tid till förfogande. Dock så fick inte vi godkänt på c-uppsatsen utan fick en del kompletteringar (som alla verkar ha fått) så jag har suttit och pillat med den senaste dagarna. Jag tog en paus på eftermiddagen och gick en lång promenad i hopp om att lätta träningsvärken i benen från gårdagen. Jag försöker lära mig andra delar av stan som jag inte tidigare vandrat runt i och det slutade med att jag gick runt i två timmar och njöt av natur, bebyggelse och solen som värmde även om molnen inte riktigt ville släppa fram hela solen. Jag hittade en del nya smultronställen som jag kommer gå förbi igen och en del vägar som jag kommer undvika då det inte fanns något roligt att titta på. Det är något som är viktigt när jag är ute och går att det antingen finns fin natur att lägga ögonen på eller fina byggnader, gamla bostadsområden är en favorit efter fin natur, drömma sig bort och fundera på hur man själv vill bo i framtiden och söka inspiration. Hur ser era favorit promenadstråk ut? 
Blev lite stretching efter promenaden som inte verkade hjälpa alls mot träningsvärken, men ändå skönt att komma ut och röra på sig och tänka på något annat efter flera timmars plugg. 
0 kommentarer
publicerat i Livsstil
Taggar: aktiv vila, arkitektur, friskluft, , motion, natur, promenad, promenera, sommar, studier, svensk sommar, träningsvärk

Gourmetmiddag dagen till ära

Idag har jag fixat och trixat här hemma, bakade som sagt en kaka på förmiddagen och sen satt jag och valde recept i flera timmar innan jag kunde bestämma mig för vilken rätt som skulle tillagas. Varför gjorde jag allt det här då? Jo dels för att jag varit baksugen i flera dagar och att jag även var sugen på att testa ett nytt recept och idag var ett bra tillfälle för detta eftersom jag och Marko firar fem år tillsammans. Tänk vad vi har hunnit vara med om tillsammans, fem år är en lång men samtidigt kort tid. Jag har hunnit ta studenten, båda har hunnit läsa på högskola/universitet, båda har hunnit vara iväg och bott ett tag ifrån vandra på egen hand i USA, vi har rest tillsammans i Europa (Tyskland, Holland, Bosnien och Kroatien) i fem veckor, tagit en charter till Grekland, firat jul i New York och sedan ett år tillbaka ungefär är vi sambos och vi har båda gjort en jäkla träningsresa från soffpar till gympar och så klart allt vardagligt som vi varit med om tillsammans, man hinner ju med en del på fem år. Framtiden har vi drömmar om men är ganska oplanderad, vi ser var livet tar oss, kan säga att vi lärt oss att inget blir som man planerar så bäst att inte planera för mycket utan åka med på livets resa och se vad livet bjuder på :) 
 
Det blev min favorit kladdkaka dagen till ära, receptet kan ni hitta här på denna smarrighet, dekorerade den med ett hjärta av florsocker (jag är ganska otålig och klumpig så jag är riktigt stolt över att jag inte förstörde kakan och faktiskt fick till ett hjärta). 
 
Till middag bjöd jag på glaserad limekyckling serverad med ris, haricot verts och en grönsallad. Det blev riktigt smarrigt och idag låg mitt schema så att vi hann avnjuta middagen tillsammans innan jag cyklade iväg till fotbollsträningen. 
Ingredienser 4 portioner: 
4 stycken kycklingbröst eller kycklingfiléer utan skinn
Rivet skal och saft från 1 lime
1 msk honung
1 msk olivolja
1 msk hackad färsk timjan
peppar
 
serveras med ris, lättkokta grönsaker och en smarrig sallad
 
Tillagning: 
Starta ugnen på 190 grader. Lägg kycklingen i en låg ugnsform
Blanda samman samtliga ingredienser förutom peppar i en liten skål. Pensla på röran (inte allt) på kycklingen och mal svartpeppar över. Ställ in kycklingen i ugnen och pensla på var 10:e minut. Låt stå ca 34-40 minuter (kontrollera så att köttsaften inte är rosa) eller använd stektermometer. Skyn i formen stelnar till en fin glaze under processen. 
Servera kycklingen med ris, lättkokta grönsaker och en smarrig sallad och avnjut måltiden. Så gott! 
En kommentar
publicerat i Livsstil, Recept;
Taggar: Kärlek, bra recept, farligt gott, kladdkaka, kyckling, kycklingfilé, limekyckling, middag, mumsigt, recept, rosor, smarrigt
Visa fler inlägg