Hur man hanterar en förkylning

Trodde att mitt mogna beslut att avstå träning tisdag, onsdag och torsdag  eftersom jag inte kände mig riktigt 100 skulle leda till att förkylningssymptomen som jag kände skulle försvinna, men istället så bröt en rejäl förkylning ut i fredags och jag fick slänga in handduken. Jag var ju nyss förkyld så det känns rätt segt att vara här igen, men om det är något jag märkt är att typ ALLA är förkylda så vad passar då inte bättre än att vi i Bloggar om Hälsa denna vecka tipsar om våra bästa tips och trix vid förkylningar? 
 
Förra hösten delade jag med mig av tips för hur man kommer igång med träningen igen efter en förkylning. Så denna gång tänkte jag tipsa om hur ni tar er igenom en förkylning med bravur, eller i alla fall mindre plågsamt. 
 
  • Tillåt dig att sova, kroppen återhämtar sig när du sover, vissa hormoner utsöndras endast när vi sover så låt kroppen få tid att återhämta sig och bygga upp sitt immunförsvar.
  • Drick något varmt, folk pratar om glass när man är sjuk, men för min del ger glass mig bara hosta och jag får alltid hosta när jag är förkyld så chai-latte, örtiga teer eller om du är en kaffe drickare så en kopp kaffe kanske. 
  • När orken finns, försök komma ut och röra på dig lite, en lugn promenad. Det kan kännas skönt att kura upp sig i soffan och bara titta serier hela dagarna (vilket jag förespråkar att göra resten av tiden) men när energin finns kan det vara bra att ta en promenad få lite frisk luft och få igång blodcirkulationen. Hj'lpa kroppen lite på traven, för motion är bästa medicinen, bara den doseras rätt ;)
  • Svårt att sova p.g.a hosta? Bulla upp så att du nästan sittsover och blöt en handduk som du lägger över näsan och du kommer plötsligt kunna andas bättre och kunna somna.
  • Testa typ alla huskurer som finns, (ej vetenskapligt detta,) men underskatta inte placebo effekten. En hel del vidriga smaker och konsistenser har jag stoppat i mig, men det känns som att ju vidrigare ju större chans att det faktiskt hjälper ;) En förkylning är en förkylning, men tar verkligen på krafterna så allt hopp om att snabbare kunna bli bra är något jag uppmuntrar. 
Jag gav mig själv ledigt idag, endast svara på lite mejl, titta på serier och sova. Ska faktiskt ut på en kort promenad också tänkte jag, för idag känns kroppen lite piggare än tidigare dagar. Tänkte att jag skulle sova lääänge idag, men vaknade kl 06:30 varför är det alltid så när man tänker att man ska ta sovmorgon? 
 
Vill ni ha fler förkylningstips, så kolla in övriga bloggare i Bloggar om Hälsa under veckan. 
#1 - - Camilla:

Bra tips! Krya på dig! ♥

Svar: Tack! <3
Reach Your Goal

#2 - - Malin:

Krya på dig! Hoppas knepen hjälper!

Svar: Tack, känner mig mycket piggare idag än jag gjort på veckor så det var välbehövligt att rensa ur antar jag och kanske att faktiskt tillåta mig att vara hemma och vara sjuk :)
Reach Your Goal