Styrketräning för fotbollsspelare

Idag ska jag föreläsa på Örebro Fotbollsförbunds spelarutbildningsläger för 13-14 åringar om styrketräning och hur styrketräning på rätt sätt kan hjälpa en att bli en bättre fotbollsspelare. Otroligt roligt och utmanande. Så därför har jag suttit och läst på senaste två veckorna om styrketräning och vad som är viktigt att tänka på när man kopplar ihop det med den komplexa idrotten fotboll. Det blir mycket skissande, läsande och sedan en hel del övning så att föreläsningen blir enkel och intressant. Jag jobbar mycket med att hitta liknelser och exempel som man lätt kan känna igen sig i för att det ska bli lättare att ta till sig och nu har jag fått fundera på vilka liknelser och exempel fungerar på 13-14 åringar.
 
Sådant här är så roligt och bästa sättet för mig att på ett motiverande vis fräscha upp mina kunskaper. Jag har sparat nästan all min kurslitteratur från mina utbildningar just för att kunna gå tillbaka och läsa på och sådana här tillfällen är det guld värt att ha sparat böckerna. Fräscha upp kunskpen anser jag är A och O som tränare och framförallt att hänga med i den nya forskningen eftersom det är ett ämne där det kommer ny kunskap och information hela tiden. Genom att sen få lära ut om ämnet gör att min egen kunskap blir djupare och sätter sig, varje föreläsning är ett tillfälle för mig själv att lära och utvecklas. Lite små nervös så som det ska vara, men känner mig nöjd med hur jag fått ihop det hela.
Vad gör ni denna söndag?
0 kommentarer publicerat i Motivation/Inspiration
Taggar: certifierad fystränare, fotbollstränare, fystränare, föreläsare, föreläsning, spelarutbildningsläger, styrketräning, styrketräning för fotbollsspelare, örebro fotbollsförbund