7 favorit rätter för varma sommardagar

Sommaren kan innebära att motivationen i köket blir lite trytande, speciellt soliga dagar. Jag upplever att jag inte blir lika hungrig och sugen på mat under sommaren på samma sätt som under vintern, men mat behöver vi ju alla ändå, så jag tänkte att jag skulle tipsa om lite olika goda rätter. 
 
  1. Lasagne med grönsallad. Jag älskar lasagne eftersom det är gott både när det är tillagat, men även att värma upp. Med en härlig grön sallad till så får det sig en fräsch känsla också.
     
  2. Pastasallad med kyckling, att slänga ihop en egen pastasallad är perfekt på sommaren, koka upp lite pasta, stek eller varför inte grilla kycklingen med lite krydda på (krydda alltid innan tillagning för bästa smak) och hacka upp dina favoritgrönsaker. Det är även en rätt som går ganska snabbt att slänga ihop och är verkligen perfekt sommarmat.
     
  3. Bananpannkakor, jag skulle kunna leva på bananpannkakor. Såå gott speciellt med färska bär, men frysta går också bra. Vill du ha en god efterrätt, ta nutella på pannkakorna! Mums! 
  4. Spenatsoppa, det går så fort och passar perfekt en regnig sommardag när man vill mysa till det lite. Till soppa vill jag ha ett gott färskt bröd till. Spenatsoppa går även snabbt att slänga ihop och är såå gott. 
     
  5. Grillad kyckling med honungsglacé. Det här receptet går även att göra i ugn, är otroligt gott och en riktig favorit här hemma.
     
  6. Pulled-pork (långkok) kanske inte känns så somrigt, men ska du ändå bara vara hemma och vara i trädgård så varför inte låta maten stå i ugnen och gotta sig under dagen. Fixa massor av goda grönsaker och servera antingen med endast grönsaker eller ha något gott färskt bröd att servera i. 
     
     
  7. Quesadillas, så gott går att variera och är väldigt enkelt att tillaga och passar perfekt att servera med sallad.
     
Jag älskar rätter där sallad passar perfekt till maten, vissa rätter passar inte en fräsch sallad speciellt bra till, men på sommaren vill jag ha mycket sallad och grönsaker, det ger en fräsch känsla plus att grönsakerna är som godast på sommaren! 
2 kommentarer publicerat i Kost
Taggar: bra recept, god mat, lättlagat, mat, recept, sommarmat
#1 - - a n n i k a:

Mumsigt!

Svar: Oja smarrigt :)
Reach Your Goal

#2 - - Vevve:

muuums med quesadillas!
har du testat med sötpotatis och grönkål i? - en solklar favvo ;)

Svar: Ja quesadillas är så gott! Nej det har jag inte, låter super smarrigt, ska testas! :)
Reach Your Goal