Att upprätthålla sina goda vanor

Lite motivationspepp till att upprätthålla sina nya vanor, att komma igång med nya vanor är oftast inte det vanligaste problemet utan det är att upprätthålla dem. Hur fortsätter man med sina goda vanor? Jag tänkte dela med mig av några tips:
                
* Skapa en livsstil av din träning, det måste gå att upprätthålla. Galna dieter och extrem träningsmängd kommer inte att fungera i det långa loppet, du måste skapa en livsstil som passar dig. Här nedanför kommer några tips.
 
- Gör en problemplanering, hur gör jag med träningen om jag blir sjuk? Eller om det dyker upp något som måste göras på den tiden jag avsatt för träning? Genom att hela tiden ligga steget före och göra upp en plan för hur problem som kan uppstå ska hanteras är det lättare att hålla fast vi sin nya livsstil.
 
- Ta bort frestelserna, om jag vet att min svaga länk är kanelbullar får jag helt enkelt se till att inte alltid ha kanelbullar hemma (om frestelsen inte finns i närheten är risken mindre att jag faller för den). Om jag vet att jag inte kommer upp ur soffan när jag väl satt mig, träna innan du sätter dig i soffan. Fundera ut vad dina svaga punkter är och gör upp en plan för hur du ska kunna motstå frestelsen. Med det sagt menar jag inte att man aldrig ska få äta kanelbullar eller sitta i soffan eller vad det nu är, det gäller bara att ta kontroll över sitt eget beteende.
                                       
- Hitta en motivationsbild, ha en bild och ett mål med din träning. Jag har sagt det förut men det är en sådan bra metod för att upprätthålla motivationen. Vill du orka springa lika långt som någon du känner? Eller få likadana muskler som den där idrottaren? Det gäller att ha en tydlig bild av vad det är man vill nå.
 
- Var medveten om vilka val du gör. Att skapa en ny livsstil handlar om att skapa nya tankemönster. Det är något som tar tid och krävs arbete för. Mycket av det du gör om dagarna gör du utan att reflektera över att du ens gör det eftersom att det är en vana. Därför gäller det att vara medveten i alla beslut man fattar under dagen för att kunna ändra på ens automatiska handlingar och integrera ens nya livsstil.
#1 - - cecilia:

Alltså jag har glömt att titta in här på ett tag, haft lite mycket att göra. Men vilken jäkla bra överraskning jag fick. Skitkul att du börjat skriva tips om tärning! Jag som precis börjat träna behöver typ alla tips jag kan få för att orka fortsätta! haha :D

Svar: Toppen att du kommit igång! Ja, jag kände att jag ville förmedla vidare det jag lär mig eftersom det är så jäkla intressant och jag vill ju jobba med att peppa andra att träna så tänkte att det här kan vara en bra start. Hoppas att du får lite tips och motivation av det jag skriver :)
Erika