Kroppsideal

Min muntliga redovisning jag ska göra på torsdag handlar om
kroppsideal, framför allt det kvinnliga. Här är det jag ska säga
tyck till ni också stämmer det eller inte?

Otroligt många kvinnor är missnöjda med sin kropp på ett eller
annat sätt. Framför allt ungdomar. Det är inget ovanligt eller nytt
men samhällets bild av hur vi ska se ut trycks på oss från alla
håll och kanter och allt fler tar till metoder som att svälta sig själv
eller plastikoperera sig för att nå sitt ideal.

Det onormala blir normalt. Att vara vältränad och smal är den vanliga
bilden som når oss kvinnor. Men de smala kvinnorna pekas sedan ut
som anorektiker och gör det svårt att veta vad som är det rätta.

Det rätta enligt mig är inte att söka efter andras bekräftelse. Det viktiga
är att känna sig bekväm och se det bra hos sig själv. Att kunna säga
jag duger som jag är och inte vilja operera en näsa eller svälta sig
själv. Det kanske låter klyschigt men det är viktigt.

Det rätt konstiga är att skönhetsoperatioer blivit en valfri tjänst i många
länder. Det är svårt för mig att förstå att människor vill ändra sitt
utseende. Jag ser det som det här är jag och om jag skulle förstora
mina läppar eller ändra formen på min näsa skulle det inte vara jag.
Det kan ju inte gynna jakten på det perfekta "jag" då det måste vara
förvirrande. Jag tycker att en operation kan vara okej om man skadats
i en olycka och vill ha tillbaka sitt ansikte eller liknande, men inte till
att bli någon man inte är.

Idealen från media är varken sunda eller rätta. Modellerna ger inte rätt
bild av hur kläderna kommer att sitta då de är mycket smalare än större 
delen av befolkningen. Men när så många vet om problemet och att det
är fel varför fortsätter man då att forssa ut budskapet i omvärlden?
Tjejtidningar skriver om hur viktigt det är att vara nöjd, med sig själv
men ifrågasätter kändisars storlek och har onaturligt smala modeller
som visar upp modet. Jag har ingen aning om varför, men det blir allt
vanligare att man inte lever som man lär.

Varför fortsätter folk sträva efter detta felaktiga ideal? Jag tror att många
unga genomgår en period där de söker sig själva och då är otroligt
känsliga för alla ideal som visas runt om oss i media. Det tar då till
sig och börjar sträva efter onormala ideal. Media har makten och vi
måste få dem att förstå vad de gör!

Oj vad långt det blev, men vad tycker ni?

Hare bra/ Erika *