Bodypump

Jag testade på Bodypump idag på gymmet, jag såg förra veckan att det nu fanns ett sådant pass på mitt gym och när jag träffade Camilla i helgen så sa hon att det var ett jätte roligt pass, så nu när motivationen tröt så bokade jag in mig på passet för att se vad det har att erbjuda, visste inget om Bodypump innan i princip utom att det är ett pass med skivstång.
 
 
Det första jag kan säga är att det var kul, tiden gick otroligt snabbt jag fattade inte att passet redan var slut när vi började stretcha var tog dessa 60 minuter vägen? Plus att vi drog över tiden med 15 minuter.. haha Det andra jag kan säga är att jag har väldigt dålig muskeluthållighet. Bodypump ger inte några speciellt stora muskler, det ger uthålliga muskler, vilket är ganska logiskt när man kör ca 100 rep per muskelgrupp. Om man gör 20-30 eller mer rep per set så tränar man muskeluthålligthet och inte muskelstyrka! Skaderisken på ett bodypump pass är väldigt hög, vi var bara fyra stycken fem med ledaren idag så hon kunde verkligen instruera oss och korrigera tekniken på oss enskilt genom att fånga upp ens blick i spegeln när man gjorde fel, något jag kan tänka mig är svårt om man är många på ett pass. Plus att det är svårt att hinna med i takten med rätt teknik vilket jag tror gör att många riskerar att skada sig.
 
Jag började fundera på hur effektiv bodypump träning är och mina aningar besannades ganska snabbt. Det visar iaf att jag lärt mig något under min utbildning. Här kan ni läsa mer om forskning och Bodypump om ni är intresserade.
                           
Slutsatts jag kommer nog köra bodypump fler gånger bara för att det är kul med motivation, men det är inte någon träning som kommer synas på min kropp, jag kommer utveckla min muskeluthållighet vilket jag kommer ha använding utav i fotbollen då det gäller att vara stark i kroppen uthållighetsmässigt och styrkemässigt. Mitt råd är helt enkelt att kombinera er träning med någon annan form om ni endast kör Bodypump nu, plus att ni är noga med att inte ha för tunga vikter och var noga med tekniken, det är bättre att minska antalet rep och hålla tekniken så att inte skador uppstår! Ett annat tips är att snappa upp tekniken för att sedan köra på egen hand med fria vikter inne i gymmet, det kommer ge bättre och snabbare resultat och minska skaderisken. I will do that!
 
Är detta något som är intressant? Att jag utvärderar olika träningsformer/tekniker utifrån mina kunskaper och förklarar vad det är som tränas och varför? Säg till vad ni vill veta om träning och hälsa så ska jag skriva om det om jag kan något om ämnet vill säga ;)