Träningsmotivation

Mars är på intågande och det är månaden där de flesta tappar sina goda vanor och gymmen börjar tömmas igen på folk. Motivationen börjar tryta, kanske har resultaten av träningen uteblivit (många har orimliga resultatsbilder och blir besvikna, det är även lätt att missa sina egna framgångar för att man stirrar sig blind på fel saker), kanske är det svårt att få tiden att räcka till och kanske vill man inte stå inne på ett gym nu när vårsolen kommit fram. Många olika orsaker kan det finnas, men om din motivation har börjat tryta så ska du läsa det här. 
 
När motivationen tryter så är det bra att fråga sig själv några enkla frågor så som: 
- Varför tränar jag?
- Vad finns det för fördelar med att jag tränar?
- Vad finns det för nackdelar med att jag tränar? 
- Finns det fördelar/nackdelar med att inte träna? 
- Hur kommer jag att må om jag inte tränar? Kommer det att påverka mig? 
- Hur kommer jag att må om jag tränar? Kommer det att påverka mig?
- Vad kan hindra mig från att träna? 
- Finns det möjlighet att ta sig runt dessa hinder?
 
 
Om du efter dessa frågor kommer fram till att du vill fortsätta träna så kan du ställa dig dessa frågor: 
-Vad finns det för olika träningsformer?
-Vilka olika träningsformer kan jag tänka mig att utöva? 
- Hur ofta vill jag träna? 
- Hur ofta har jag tid till att träna? 
- Hur kan jag få in träningen i min vardag utan att känna att det blir en negativ påverkan på det övriga jag vill göra? 

När du har svarat på dessa frågor så vill jag ge dessa råd: 
Det finns fler träningsformer än du tror, leta information på internet, av vänner, av någon med kunskap t.ex en personlig tränare om du har svårt att hitta en aktivitet som känns motiverande. Kunskap är makt och när det kommer till träning så är det viktigt att själv söka information och kunskap, desto mer kunskap du har om träning och dess fördelar desto större chans är det att du kommer att upprätthålla träningen. 
 
Det finns andra former än att gå till gymmet för att träna, du kan springa utomhus, gå promenader, köra styrka hemma eller utomhus, åka skidor, åka skridskor, ro en båt på sjön i vår/sommar/höst, rullskidor, cykla, vandra i skogen (ta med dig en picknick och ta en fika paus mitt i), åka pulka (det tar på krafterna att ta sig upp för backen, du kan utmana dig själv med att springa upp, återhämtning när du svischar ner), simma, dansa och så vidare, det finns så himla många olika alternativ, leta information och inspiration runt om dig! 
 
Glöm inte bort vikten av att ha ett socialt stöd runt om dig, gör andra runt om dig medvetna om din livsstil så som vänner och familj. Det är bevisat att männsikor med socialt stöd har större chanser att upprätthålla sina vanor. 
 
Och som jag nämnt tidigare, sätt upp mål som är SMARTvilket innebär, S= Specifikt, M= Mätbart, A= Accepterat, R= Realistiskt, T= Tidsatt och skriv ner ditt mål och dela upp målet i delmål. Och framförallt, träna inte för någon annans skull träna för din egen skull, för din hälsa och ditt välbefinnande och inte bara inför sommaren utan för livet! :)
 
Lycka till, du kan om du vill, den enda som säger att du inte kan är du själv!