Misslyckad vid missad träning?

Är man misslyckad för att man missar ett träningspass? Det är frågan som vi ställer oss i BoH denna vecka. Jag kommer stämma in i övriga medlemmars tidigare sagda ord. Nej du är inte misslyckad om du missar ett träningspass även om det lätt kan kännas så när det inte alls blir som man tänkt sig. Precis som Ida så tycker jag dock att man ska reflektera över varför träningspasset inte blev av. 
 
Förkylning, skador, trött i kroppen då ska du absolut inte känna dig misslyckad, det är en del av livet så passa istället på att göra annat som du tycker om, kanske läsa, måla, titta på film/serier eller ta en fika med en kompis. Om det är tidsbrist att tiden inte räckte till, fundera på om det hade gått att göra dagen mer effektiv för framtida händelser, men acceptera att ibland finns inte tiden till allt man vill göra. Om det däremot bara är massa ursäkter som gjort att träningen inte blivit av, ja då behöver du fundera på varför kommer jag på alla dessa ursäkter? Varför vill jag inte träna?
 
Kanske behöver du byta träningsform, träningsmiljö eller tid på dygnet som du ska träna. Jag har mina bästa pass på morgonen så när jag bara får till kvällspass så blir inte träningen riktigt lika bra och rolig och det minskar min motivation så då behöver jag bryta av med lite morgonträning för att kicka på motivationen igen. Kanske behöver du ett kvällspass eller ett lunchpass? När träningen inte blir av tycker jag det är viktigt att plocka bort negativa tankar om sig själv och istället lyfta frågan varför? För att undvika att hamna i ett negativt tankemönster om sig själv där man gör sig själv besviken så gäller det att skapa förutsättningar för sig själv där man kommer lyckas, på så vis föder man också positiva tankar om sig själv. Så missade du ett träningspass? Det gör inget, men analysera varför och kom igen en annan dag, det är väl härligt att vardagen inte är helt förutsägbar och att det kan hända både det ena och det andra :) 
3 kommentarer publicerat i Livsstil
Taggar: missad träning, misslyckad, träningsfilosofi
#1 - - Emmi i Spanien - explorista.se:

Bra skrivet av er allihopa! Alla träningspass är bra träningspass, och de man missar är ju helt enkelt bara ett träningspass färre - inte jordens undergång!

Svar: Precis, tror allt för ofta negativa tankar vill tränga sig fram när det kommer till träning, men vi behöver mer positiva tankar :)
Reach Your Goal

#2 - - Anna:

Visst bör man kanske analysera varför men jag är ju ingen elit så jag tänker att ett missat träningspass inte gör så himla mycket i det stora hela.

Svar: Ett missat träningspass är inte hela världen absolut inte, men min erfarenhet är att många hamnar i ursäkternas djungel speciellt när människor försöker komma igång med träningen. Vi som redan har träningen som en vana hamnar inte lika lätt ur kurs, men skulle kanske lyft fram det tydligare :)
Reach Your Goal

#3 - - Hanna Karlsson:

Det är ingen katastrof för mig om jag missar ett träningspass. Det är bara att ta nya tag nästa dag.

Svar: Precis, ett missat träningspass är inte något att haka upp sig på, men blir det en vana, rekommenderar jag att man ske över varför så att man inte hamnar i negativa tankar om sig själv för att träningen uteblir :)
Reach Your Goal