Inaktivitet dödar

Energi föder energi och inaktivitet dödar energi. Om jag blir inaktiv i några dagar så känner jag hur jag blir urholkad på energi, plötsligt lockar soffan mycket mer, jag får svårare att hitta något som motiverar mig och jag får plötsligt inga nya idéer och att ta en promenad känns plöstligt väldigt jobbigt. Känner ni igen er? 
 
Att vara aktiv föder ny energi. Då menar jag inte att göra hundra saker och stressa sig fram. Nej bara att vara aktiv, ha saker att göra, röra på sig, ha ett jobb, vardagsrörelse. Nu när jag masserar rätt mycket vissa dagar så känns det ganska väl i kroppen när jag kommer hem. Då lockar soffan så otroligt mycket, men kommer jag iväg till gymmet så kommer jag hem med ny energi och orkar fixa middag, packa om väskor och prata med Marko. Några kvällar har jag fallit för latheten och lagt mig i soffan och då har jag varken orkat laga middag eller gör något annat vettigt än att slö titta på tv och tillsist somna i soffan. Vissa moment blir så påtagliga hur stor skillnad aktivitet gör för energin. Ibland blir jag så blind för min egen vardag, jag glömmer bort hur det är att inte vara aktiv och förstår inte frågan "Hur orkar du vara så aktiv?"  vadå orkar, det är ju inte ens jobbigt eller speciellt mycket jag gör? Sen när jag själv hamnar där i inaktivitetsfällan så inser jag, ah det är så här jobbigt det är om du inte är aktiv. 
 
Inaktivitet är inte bara farligt för att det ger dig mindre energi. Det påverkar även kroppen rent fysiskt. Visste du att inaktivitet är på fjärdeplats bland vanligaste dödsorsaker i västvärlden? Alltså själva stillasittandet i sig, det som inte går att kompensera med en timme träning på kvällen. Så även om det känns som världens omöjlighet, så försök lyfta rumpan och ta en promenad efter jobbet om du inte känner för ett träningspass, försök ta små pauser under dagen där du rör på dig om du har ett stillasittande jobb. Jag lovar att det kommer ge dig ny energi till att orka med resten av dagens måsten och det kommer hålla dig friskare i längden. Lockar inte mörkret? Ett tips är att lyssna på en pod eller ljudbok, då har du något att fokusera på under tiden om du inte har någon sambo/kompis/familjemedlem att ta med som sällskap. Tidigare i höstas skrev jag ett inlägg med flera bra tips på hur du kan aktivera kroppen
 
#1 - - Emmi i Barcelona - explorista.se:

Jag känner igen mig, tränar gärna med åker alltid bil till jobbet när jag är i Sverige pga avståndet. Här i Barcelona försöker jag gå så mycket jag kan och tar bara metron om jag har riktigt bråttom. Blir flera 20-minuterspromenader om dagen vilket är superskönt!

Svar: Det är ju så lätt att bli inaktiv, härligt perfekt att få flera kortare promenader under dagen 😊
Reach Your Goal