Sommarrutiner

Med sommaren kommer nya rutiner, jag tror många har det som mig att det sker mer spontana händelser på vardagskvällarna och helgerna fylls med utflykter. Det kan vara svårt att bibehålla sina träningsrutiner under den här tiden och om jag ska vara ärlig så tycker jag det inte är så viktigt. Under resten av året har jag ett ganska strukturerat schema med gymbesök och konditionspass, men när värmen kommer och vänner börjar bli lediga så har jag svårt att motivera mig själv till att gå till gymmet 5-6 dagar i veckan för att träna. 
 
Därför ändrar jag om på sommrarna (gjorde exakt samma sak förra året och året innan det) nu tränar jag kanske 2-3-4 gånger i veckan på gym beroende på väder och lust och så tar jag sköna löpturer och intervallpass i naturen. Sen är jag mycket mer aktiv i vardagen på sommaren, betydligt fler promenader och cykelturer tas. När utflykter görs så strosar jag alltid runt och utforskar och rör på sig mer naturligt än i vardagen när måsten och studier styr min tid. Genom att låta kroppen återhämta sig och variera min träning så håller jag uppe min motivation till att träna. Träning ska vara roligt så vad passar bättre än att anpassa träningen efter övriga livet? Löpning är en träningsform som är så lätt att ta med sig när man är på resande fot, bara ett par löparskor och sköna kläder sen är det bara att utforska nya områden. Nu när vi har hattat runt lite i Juni på helgerna så har löparskorna fått hänga med vilket är underbart för jag blir piggare av att hålla igång. 
 
 
Bilder från förra sommaren som bjöd på mycket sol men även lite regn, mycket kondition med styrka där fokus låg på axlar och teknik i bänkpress. 
 
Träningen på gymmet blir för mig mer fokus på bibehålla muskler och nöta teknik istället för styrke utveckling. Eftersom jag inte tränar lika ofta så tränar jag den muskelgrupp jag känner för dagen för att träna och sen kompletterar jag min träning ibalnd hemma på vardagsrumsgolvet med lättare styrkeövningar som inte kräver någon utsrustning. Jag gillar variationen med att ha ett strikt schema som tar mig framåt (underhålla min målmedvetena sida) med att ha perioder där träningen får vara mer fri för att aldrig tappa glädjen med träningen. Det finns så otroligt mycket möjligheter med träning och det behöver inte ske inne på ett gym. Många städer har byggt upp utegym (finns flera stycken i Katrineholm och vet att det ska finnas några här i Örebro också) vilket är en perfekt för den som vill vara ute men ändå få styrketräning annas finns massor av bra trappor till trappintervaller eller varför inte ta en simtur (om man inte är som mig en badkruka) och simma några längder för att träna konditionen. Träning ska inte kännas som ett ont tvång utan det ska finnas glädje i träningen och det ska få en att må bra. På sommaren mår jag bäst av att släppa tyglarna fria och variera mer än vanligt. 
 
Hur ser era sommarrutiner ut gällande träning?