Kombinera kondition- och styrketräning

Något som ofta diskuteras är hurvida det är bra att kombinera kondtions och styrketräning eller om det är bättre att dela upp träningen och träna dem var för sig. Så jag tänkte ge mig in i den djungeln och reda ut lite kring det här fenomenet. 
 
En av de viktiga faktorerna vid muskeltillväxt är  testosteron. Som jag skrev i del 1 om styrketräning så har kvinnor en mycket lägre nivå utav testosteron jämfört med män. Män producerar normalt ca 3-11mg/dygn och kvinnor ca 0,7 mg/dygn. All konditionsträning påverkar testosteron nivåerna negativt tillfälligt, ju intensivare du tränare desto lägre bli testosteron nivåerna. Det här återställs efter träning till sina normalnivåer när kroppen får återhämta sig så ingen oro killar ;) Eftersom vi är med på att testosteron är en viktig tillväxtfator så är det inte så bra om nivåerna sjunker om man vill uppnå muskelhypertrofi. Så om det går att dela upp träningen på olika dagar eller olika tider på dygnet exempelvis gå/springa på morgonen och styrketräna på kvällen så kommer du få ut mer utav din styrketräning. Styrketräningen har ingen negativ inverkan på konditionen därmed drabbas inte konditionsträning utav en kombination utan bara effekterna som man vill åt med styrketräningen. 
 
 
Men alltid finns det ett men, eftersom män har en större testosteronproduktion påverkar det inte dem i lika stor grad och så länge som du inte fokuserar på extrem muskelhypertrofi så skulle jag säga att du kan fortsätta kombinera träningsformerna. För oss kvinnor blir det lite knivigare eftersom vi redan har så låga nivåer vilket bidrar till att det kommer att ta väldigt lång tid att bygga muskler om träningen sker vid samma tillfälle, orättvist javisst. Kombinationen har dock inte visat sig påverka "otränade" i lika hög grad som vältränade anledningen är den neuromuskulära anpassningen som sker i början och inte beror på främst muskelhypertrofi utan nervsystemets anpassning som ni kan läsa mer om här
 
Så slutsattsen är att det går bra att kombinera om ditt syfte är att träna för hälsan, men om du har ett specifikt mål med träningen så rekommenderar jag att se över din träning och anpassa den utefter dina förutsättningar. 
Jag rekommenderar konditionsträning starkt eftersom det är viktigt att underhålla hjärtat och upprätthålla ett flås som underlättar vardagen! 
En kommentar publicerat i Svar på frågor/Tips
Taggar: cardio, kombinera styrketräning och kondtionsträning, kondition, målsättning, styrka, styrketräning, testosteron, träning, träningsblogg, utveckling
#1 - - Karin:

Din blogg är verkligen perfekt för mig. Jag lär mig så otroligt mycket och just detta funderade jag på ikväll!
Jag funderar även på kroppens förmåga att bränna fett. Vad är det egentligen som är den bästa träningsformen PW gentemot intervall träning osv. Skulle vara kul om du kan/ vill :)

Svar: Vad kul, jag vill gärna lära ut och förklara på ett enkelt sätt hur träningen påverkar kroppen, den växande hälso-och träningstrenden gör att behovet av kunskapen ökar :) Ja det kan jag absolut förklara, håll ögonen öppna så kommer det ett inlägg om det framöver :)
Reach Your Goal